Lång dag idag. Gick upp 05:15 (inte min grej har jag upptäckt) för att hinna till kundmötet som började 08:00 på Dixie. Insåg att jag gärna hade haft bil just då eftersom det hade sparat mig sisådär 1,5 timme som jag kunnat ladda min morgonenergi på! Dessutom hade jag sluppit varit sen pga att bussen skulle lassas med typ 100 pers fler än vanligt vilket drog ut på tiden med 15 minuter. Aja, slutklagat!
Kundmötet var riktigt roligt! Företaget ska bygga en nu kommunikationsplattform som ska rikta sig till studenter i min ålder. Jag och Peter satt förra veckan och ringde runt till målgruppen för att få kläm på vilka typer de är. Eftersom företaget själva kanske inte hade den bästa kollen så fick jag, som själv tillhör åldersgruppen, yttra min egen analys. För övrigt så blev jag riktigt impad av Peter. En klassisk analytiker men som verkligen kan leka och vara kreativ samtidigt. Han har lixom lätt att sätta sig in och analysera behov, frågeställningar, syften och svar. Han verkar engagerad och tycker det är lika kul med vilken kund han än har, vilket typ av arbete det än innebär.
Sedan fick jag lite respons på min offert. Eftersom jag aldrig skrivit någon tidigare och inte heller fått några riktlinjer för hur den ska skrivas så var det hemskt nyttigt! Fick lite vinklar på hur man ska presentera sin idé beroende vilken kund man vänder sig till. Kort, konsist och matnyttigt ska det vara iaf!
På lunchen stack jag och Åsa iväg på lunchträff för att hinna snacka lite om min praktik. Över en utsökt sushi (all sushi är utsökt nu för tiden) så fick jag äntligen ställa alla mina frågor som jag samlat på mig under praktiken. Lättare nu än var det var då jag skulle skriva mitt PM innan praktikens början. Jag frågade verkligen om allt möjligt, och mer lär det bli. Allt kommer finnas samlat i min exeptionella rapport! ;)
Efter en lång lunch så gick jag och Peter igenom det jag ska göra imorgon. Sedan satte jag mig åter igen med oraganiseringen av mediearkivet... som äntligen börjar bli klart! Jag hann också med att chata lite med en av Dixies alternativa nya kunder som satte sig vid mig bland kaoset av utklipp och pärmar. Blir lätt intimt på ett sådant litet kontor...
Börjar nu få lite grepp om fördelar och problematik med ett företag som Dixie. Innebörden av att vara få, jobba brett med många kunder, arbetsmiljö, rutiner, image, etik osv. Många intressanta faktorer som jag hoppas att jag kan få med på ett snyggt sätt i min rapport. Alla är ju lika viktiga för arbetsförloppet.
Kanske dags för handledning med professorn snart...?
Kanske dags för handledning med professorn snart...?
men shit, spännande! :) Kul att läsa!
SvaraRadera(Men det e klart, buss 100 kontra en 900kg svensk super-sportbil. hmm.. klimatsmart och åka kollektivt, spara miljön rätta liv och vår egen existens och planet vs. "En jävligt fet sportbil".. hmm..
Ellen, om jag var du skulle jag ta Koeningsegg:en med 890hp å åka Ankars - Skellefteå. Om inte så skulle den ju funka som respektabel representationsbil när du är på alla kundmöten! )
Kör i vind!
Jag tar helt osannolikt Andreas argument till hjärtat och spinner vidare på följande pitch: Ellen, du som är bonde, vet hur viktigt det är att handla lokalt. Även om Scania är delvis Svenskägt så håller Wolksvagen i den största aktieandelen. Sen är jag dessutom lite osäker på om det verkligen är Scania-bussar som trafikerar Sundsvall-Haparanda. Kör svenskt! (Finns nu även som miljöalternativ och cab för heta sommardagar)
SvaraRaderaPeter verkar vara en hygglig prick. Det ska bli intressant att ta del av utvärderingen/rapporten senare, om man får förståss.
Men Andreas, vet du hur mycket en buss väger då? Typ massor! Säkert inte alls naturvänligare att köra en lätt svenskt supersportis. Btw så har jag hört att det är plasten som är största miljöboven nu.
SvaraRaderaJag väljer alltid svenskt. Jag föredrar närproducerat. Också naturvänligt.
Johan och Andreas, ni kan få vara min baksätes bitches! Eller nä just det, den har inga baksäten. Oj, det är inte bra. Blir nog bussen iaf...
"Säkert inte alls naturvänligare ÄN att köra en lätt svenskt supersportis" ska det ju stå. Kan man inte redigera kommentarer??
SvaraRaderaDet e sant, en gammal buss e ju skittung, å e det en stor buss så får det plats många människor, å ni vet problemen med övervikt i dag.
SvaraRaderaSumma:
Bussen blir ju skittung å sedan tillverkar ju Koeningsegg en etanoldriven nu, å jag känner väll spontant 2-0 till Koeningsegg.
.... OCH SÄNN (!!), tror jag de kör de där Jävla MAN bussarna ååå de e ju från tysklad, så det e ju inte näproducerat häller... :P
SvaraRaderajag hänvias motstridigt till
http://www.man-last.se/se/Bus/Bus.jsp
Och glöm inte de extra utgifterna. Som den där förbaskade tian dom lägger på... Biff, du vet vad jag snackar om...
SvaraRadera