22 december 2009

en lunch med Slash från Guns ´n Roses!

mitt ständiga resesällskap - Slash liv i pocketformat.

Heller..nä, det var faktiskt kl 4 på eftermiddan så det var ingen lunch.
Å.. Ja, Slash var väll kanske inte närvarande rent fysiskt. Men jag tyckte att det lät som en cool rubrik. :p

Sitter på tåget mot Göteborg och sjunker ner i den något för trånga vagn som är fylld till brädden och varvar ner efter denna helt sjukt intensiva period som varit de senaste veckorna.

En karta över skivbolags-djungeln

Skall inte gäva ner mig i och trötta ut dig på att redogöra för allt som hänt, men det har varit en hel del. Därimot har jag funderat på vad rapporten för läsperioden skall innehålla. (..det e ju därför jag skriver här, för att förhala rapportuppstarten.. :p )

För att hålla sig inom verksamheten för Grammis så sitter jag bl.a. å våldar mig igenom listan och har därigenom dialog med alla större (och de mindre) skivbolagen kopplat mot de artister som är nominerade.
När man e som mest i farten och bara öser, har jag vissa ögonblick stannat upp å tänkt.

Vad gör jag nu - och vad i hela värden får jag ut av detta?

I direktiven för verksamhetsförlagt lärande och direktiven lagtexten klargör gällande praktikanter på företag så är det inte tillåtet att utnyttjas till gratis arbetskraft. Man skall vara där fär att lära. Najs!

Här kommer då min reflektion när det kommer till utbildningen som stort.
med orsak av det jag skrivit ovan så tycker jag att det upplägg vi har för utbildningen nu e klockrent.

Varför, jo - jag tänker så här.

team grammis-redaktion
projektledning och projektmetodik personifierade

Under utbildningens gång så pratas det ofta om att vi söker "verktyg" för att kunna axla en roll som producent. Rest krast så kan jag redan nu säga att jag har all tänkbar teoretisk kunskap för att producera vilken upplevelseproduktion som hällst.
Men..
det har slagit mig från dag ett är att jag skulle inte haft en "sportkeps" ( rimlig möjlighet) att styra upp årets grammisgala under de förutsättningar som produktionen jobbar under. Budget, tidsmässigt, antal personer i relation till lokal. osv. och skulle man titta på situationen med förnuftiga glasögon skulle nog många anse att det e i prionsip omöjligt.
Här har vi altså en liten konflikt, all teoretisk kunskap - men skiftnyckeln fattas.

Anton som gick två år över oss och nu är utexaminerad var inne på ett intressant spår ifjol under eventkursen, som jag skanske inte förstod helt då, men som är högst relevant. Det sociala nätverken som verktyg för produktioner av den här karaktären.

Ett svårt område som sällan nämn i skolbänken.

För att ta ett konkret exempel på ett verktyg. Nu i eftermiddag och tidigare i veckan har jag suttit med artistnomineringar, och har fått en insikt om hur alla skivbolag och artisternas relation till dessa, och den Djungel detta är. Bolagen äger varandra i en nästan organisk struktur, och det är ett mycket komplicerat virvarr, för mig som oinsatt. Man ringer till worner för att lösa vissa grejer, för att sedan riga till Universal i annat ärende, men då är det tjejer på det tredje och lilla "independent bolaget" som ägs av de stora, som man pratar med på båda ställena och eftersom allt kopplas mot gamla jobbrelationer blir det ganska komplext. Men genom att genomgå "den hårda skolan" lära sig hela denna värd för endast invigda är det ett mycket gott verktyg för att kompletera de teoretiska studierna.

Så det jag ser, kanske lite kaxigt, (men skit i det) så efter detta hårda race, och lärande, som just nu pågår, så när man gått igenom precessen som en del av utbildningen, så tror jag mig ha betydligt mer rimlig chans att kunna lösa den uppgift som Daniella har som producent.
Att producera Grammis 2010.
Detta i kombonation att verkligen hårdköra produktoinsmetodiken mot den otillåtande verkligheten är en mycket bra skola.

Så detta kommer nog ligga lite i fokus för min rapport.
Inget krusidull - bara hård produktonsmetodik för att producera sköna idéer.
För det e det alla vill, och häri nogonstans, tror jag att det profferionella förhållningssättet för Upplevelseproduktioner ligger.

Det kan kanske liknas lite med att oavsätt hur mycket musikteori du läser så måste du ha något sorts instrument för att kunna spela.

Men om någon nu utifrån detta resonemang tror att jag tvivlar på vår utbildning - så är det fel. Det är möjligheten att se verkligheten i kombination med klockrena kurser som ligger mitt i prick för iaf mina intresseområden som gör lilla upplevelseproduktion i piteå oslagbart. Som ett kinderägg!

Detta är det jag funderat på de där korta ögonblicken.. :p



En blid från söndagsens bakisriv av arenan i strängnäs efter en helt galen finalkväll med Dansbandskapen!

Rock on och ha en stilla och härlig Jul helg. Snart e man framme i Gbg och mormor! De blir nice!


2 kommentarer:

  1. Jag gillart!
    Kul att se en massa bilder oxå!
    Ditt förhållningssätt till branschen verkar mogna och klarna. Jag känner även jag att denna utlandsvistelse har gett mig en del perspektiv på våran utbildning. Även till det positiva förståss. Man jag tycker ändå att vi skulle kunna jobba mer med business-biten och defintivt mer med relationsbyggandet. Vi vet ju alla hur välorganiserade samarbeten mellan programmen kan skapa underverk. Detta har vi ju bevisat mer än en gång förut. Biff. Detta måste vi ta på tu man hand när du kommer hit!

    SvaraRadera