18 februari 2010

Jiminy Peak


Hallåå.
I Helgen åkte jag med en chartrad buss från skolan till Jiminy Peak i norra Massachusetts. Priset var 30 dollars, och då ingick hyra av utrustning, liftkort och transport. Med andra ord otroligt prisvärt. Jag var tvungen att åka i ensamt sällskap, för inga av mina polare här åker nerför. Lite trist när man ser dina bilder från hur alla ni i Piteå är uppe å åker i vad som ser ut som valsberget (?).

Well, man är ju aldrig ensam tänkte jag och det är ju sant. Bussen var fullsmockad och det var inte svårt att hitta gemensamma samtalsämnen med dagen och destinationen till ära.

Jiminy Peak är en rätt liten anläggning i ett förhållandevis litet berg. Men trots sin petita storlek bjöd den på väldigt imponerande infrastruktur. 45 nedfarter och över 7 liftsystem räckte gott och väl med att underhålla mig under denna solstinna dag. Temperaturen låg på -2 Celsius och lagom vind.

Vind, vind, vind, ja det leder mig osökt in på en intressant upplevelse. Uppe på berget har man nämligen installerat en vindsnurra. Ingen liten sådan, utan en redig bjässe som förser en tredjedel av hela skidanläggningen med ström under den mest verksamma vintersäsongen. Bygget påbörjades 2005 och stod färdigt 2007. Man beräknar att man fått igen pengarna inom kort och dessutom sparat en hel del på miljön.

Inte bara elektriciteten är grön, dom satsar även på att effektivisera vatten tillgången genom att införa supereffektiva snökanoner och även tvättmaskiner för alla lakan hotellet tvättar. Helst vill dom tvätta så sällan som möjligt och frågar alla gäster om dom kan tänka sig att få nya lakan var andra, tredje dag. Eller kanske ännu mer sällan? Dom är noga med att ta vara på allt skräp genom att införa speciella kompost program och annat high tech (haha).

Ja vad vill jag då ha sagt med detta egentligen? JO, Jiminy Peak är steget före när det kommer till skidorter. Dom var dom första i USA som införde Grön el och andra drastiska eko-åtgärder. Och det så sent som 2007! Men vad kan en så litet och betydelselöst företag vinna på det? Jämfört med hur mycket el och miljöboveri de stora skidorterna som The Rocky's, Les Alps, Elbrus etc. gör av med så kan det knappast ha någon större inverkan på miljön?

Jo men visst har det det, säger jag. För Jiminy Peak bevisar inte att snön ligger kvar längre hos dom för att dom jobbar grönt. Dom bevisar att genom att investera i miljön spar man även pengar. Dom kommer inte bara att få bättre goodwill och lojalitet hos oss miljövänner, utan även en hel del extra cash i plånkan när det är dags att betala elräkningen.

De flesta företag vill ju ha mer pengar och genom att titta på detta företag som modell och se att det fingerar på en skitliten ort, så måste det ju gå att genomföra på en större?

Summa summarum: Om fler vågar investera på liknande sätt kanske vi vid 80 års ålder kan åka nerförs tillsammans med våra vänner och barnbarn. Det tycker jag vore härligt.

8 kommentarer:

  1. Tror inte du ska åka skidor när du har barnbarn Johan. Tänk på lårbenshalsen! Hahaa. Annars låter klimatsmart - smart.

    Vad stolt jag blir av dina betyg! :)

    SvaraRadera
  2. pfft. När ja e 80 ska ja Möjligen sitta på nån bänk vid närheten av backen och gnälla på "ungdommen" och hur dom ser ut i för stora kläder och freestyles i öronen.. hur hör dom vad dom säger till varann?

    SvaraRadera
  3. Ja hur hööör dom?
    Kuriosa-
    Kom hem med en fet lårkaka på vänster sida efter en missberäknad flygtur. Häcken får ta en hel del stryk.

    SvaraRadera
  4. Du och fröken anja pärsson alltså. hon tog å kvadda igår hon lappjäntan

    SvaraRadera
  5. jassåå? så e hon väck nu eller? Jag e ju kvar i gemet.. kanskekan fylla upp för henne? Hon verkar lite klen ut tyck ja...

    SvaraRadera
  6. Men sweet!!

    goa tankar. Ligger nog mycket i det.
    När jag e 80 skall jag har två våldspreppad B20:s i nån sorts kälke men volvo-grill längst fram å köra backrace upp för backen bara för att jag kan. OCh när nån kommer fram för att de stör sig på det, så spelar jag dum å gammal så kommer man undan med det. ;)

    SvaraRadera
  7. Nej hon hängde brons igår vettu

    SvaraRadera
  8. åhfasen.. ja hon e tuff ändå den jäntan.
    HAHA.. rönne- en B20 med dump ventiler i turbon! hej va det går.!!

    SvaraRadera