26 september 2009

Newport igen

I stället för att skriva om min tidigare vistelse i Neport så får ni här ett nytt inlägg, då jag precis klev in i The House efter ytterligare en trevlig vistelse i Newport, denna gång i sällskap av mina tre tyska vänner som jag bor med.


Här har vi gömt oss inne i en jättehäck utanför någon fet kåk för att speja på krösusar.

I Newport kan man göra lite av varje. Eftersom det ligger vid havet går det alldeles utmärkt att surfa, fiska, åka båt eller kasta macka. Man kan ju göra vad som helst egentligen. Vi valde att gå en av de många strandpromenaderna för att kolla in potentiella hus. Man måste ju vara steget före nu när dollarn är låg och bostadsmarknaden är som den är i USA.



Att kasta mackor är väldigt underskattat. Det är dock en fruktansvärd materialsport som kräver väl valda produkter. Tips från coachen: Använd gärna lite tyngre stenar för att inte få för mycket luft och akta dig för choppigt vatten.


Här skulle jag kunna tänka mig att bo, ett tag i alla fall. Vet inte om restiden till skolan skulle vara värt det. Ska i alla fall höra vad dom ska ha för kåken. Jag ger inte mer än 20 papp.

I dagarna har jag försökt upptäcka lite mer av det äkta Providence, det som inte är en given del av turistfällorna man så gärna presenteras för när man som ny kommer till en stad. Jag började med att klättra upp för det backiga East Providence, för att leta mig ner mot Hope St och Rhode Island School of Designs charmiga gator. Sedan ner mot Thayer St och de lite "hippare" söderaktiga kvarteren och vidare mot Brown Universitys campus och dess historiska gator. Mitt i allt hamnade jag i en park, med vad jag skulle vilja påstå, något av Providence bästa utkiksplatser. Här samlas nykära hånglande par och ljugande gubbar för att beskåda solnedgången och njuta av de sista ljumma sensommartimmarna.




Jo sensommar var det ja. Trots dagstemperaturer på mellan 20 och 23 grader C blir det ändå rätt kyligt på kvällarna. Träden börjar få nya färger och folket i staden börjar rusta upp och rusta ner.


Jag hade förmånen att pricka in den sista Movies on the Block kvällen innan man riggar ner gatubion för den här säsongen. Det hela går ut på att en lokal pub arrangerar offentliga filmkvällar i ett kvarter i närheten av skolan. På en gammal skruttig fasad har man spänt upp en bio duk och på den visas en ny film varje torsdag under hela sommaren. Sista filmen för i år var Sixteen Candles. Den var väl sådär, men det var ändå väl värt ett besök, bara för att ha sett upplägget. Ta med en filt, en pizza och något att dricka. Dela kvällen med några polare och fortsätt sedan inne på krogen. Lysande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar