3 december 2009

Hur gör Google?


God eftermiddag. Jag sitter just nu och knåpar ihop en liten text som skall redovisas i kursen Contemporary Management (nutida ledarskap). Uppgiften består av att redogöra vilka egenskaper en stark kommunikatör bör besitta.

Allt är baserat på personliga erfarenheter och jag kommer att nämna något i stil med "högt i tak, för att skapa självständighet". Detta i sin tur kommer att leda till ömsesidig repsekt och därmed personliga relationer med de anställda. Med andra ord, alla metoder som går att kommunicera med känslor kommer att vara värdefulla för alla framtida kommunikatörer enligt mig. Självklart namedroppar jag även klassiker som Aristoteles och andra smartskallar.

I min research om framgångsrika ledare och kommunikatörer stötte jag på lite Google-filosofier. Ville bara visa lite på hur ett större företag kan jobba med att stimulera kreativitet och annat märkvärdigt tussilull.

Låt mig presentera Googles 10 Gyllene regler:

1. Rekrytera genom en kommitté.
Varje person söker jobb och som intervjuas av minst sex personer, både från ledning och potentiella arbetskamrater.
Fördel: Alla blir delaktiga i vilka som anställs vilket driver upp kvaliteten på nyanställningarna.

2. Ge anställda vad de behöver.
Google förenklar livet vid sidan av jobbet: Förstklassig middagsrestaurang, gym, tvättrum, massage, frisör, biltvätt och pendlingsbussar från tågstationen.
Fördel: Anställda arbetar längre på kvällarna.

3. Sätt ihop grupperna.
Projekten är lag-baserade. Genom att stationera projektmedlemmarna/lagen bara några meter ifrån varandra kommunicerar de bättre, snabbare.
Fördel: Inga väntetider på e-brev, inga upptagna telefoner.

4. Koordinera bättre.
Varje fredag skriver medarbetarna ett kort mail om vad de har gjort i veckan.
Fördel: Dubbelarbete undviks.

5. Ät den egna hundmaten.
Använd egna produkter hela tiden. Sökmotor, e-postklient och satellitkarta testas av de anställda på bolaget i månader innan betaversion släpps.
Fördel: Är det värt att använda för egen del så är det också värt att släppa ut.

6. Uppmuntra kreativitet.
Uppemot 20 procent av arbetstiden kan fyllas med uppdrag de själva kommit på. Googles mest kända hemlighet är idéboxen där anställda kan föreslå allt ifrån nya parkeringsförslag till deras dröm-applikation.
Fördel: Egna idéer ger mesta engagemang.

7. Sträva efter att nå konsensus.
Demokratiskt ledarskap - flera beslutsfattare är bättre än en.
Fördel: Delaktighet ger engagemang.

8. Var inte elak.
Tolerans och respekt är inte bara viktigt, det är en del av ledarskapskulturen.
Fördel: Långsiktighet och trygghet ger lojalitet.

9. Data driver beslut.
De flesta beslut grundar sig på kvantitativa analyser.
Fördel: Slumpfaktorn minimeras.

10. Kommunicera effektivt.
Fredagsmöten där nära nog allt diskuteras öppet med lite mat och dryck ger resultat direkt. Alla får reda på hur tankarna går inom företaget.
Fördel: Få läckor. Anställda som ledningen litar på blir också pålitliga.

2 kommentarer:

  1. cool!

    Ja, jag har hört en del om google - verkar vara smarta tankar. Tänk att de bästa tankarna ofast ligger nära vanligt bondförnuft, men tyvärr e ju inte allt så lätt som de e sagt. Tycker väll kanske själv att punkt 7 typ den viktigaste, utan den så faller ju de andra 9.

    Sedan e ju saker som punkt 2 ganska coolt. Typ fredagsbärs på redaktionen. folk stannar tar nåra bärs, ventilerar sina tankar om sin buissness i timmar helt oavlönat, och snackar över produktionsgränser, fritt diskuterar nya "pitcher och ideer, som företaget kan göra deg på", och de trivs med det - utan en extra spänn. Det enkla e det geniala.

    SvaraRadera
  2. Javisst. Det behöver inte vara svårare är så många gånger. Ofta är det som du säger, den personliga och mänskliga attityden som gör en arbetsplats positiv.

    Med andra ord skulle man kunna säga att en mänsklig och personlig arbetsplats i dagsläget är unik. Är inte det ganska skrämmande?

    SvaraRadera