25 december 2009

Kuba/Bahamas


Nu är jag framme på Bahamas. Ön är ett kärt återseende och julen kommer jag att spendera tillsammans med familjen Darville.

Historien bakom Bahamas började redan första dagen jag anlände i Providence. Skolan här anordnade temporärt boende för alla oss utlänningar tills vi hittat rätt i stan och kunde klara oss själva. Jag hamnade som alla andra på Universitetets egna Radisson ett stenkast från flugplatsen och två jättehårda stenkast in till centrum. Där mötte jag Stephanie och hennes mamma. Hon berättade att hon kom från Bahamas och skulle utbilda sig till kock vid gastronomilinjen. Det lät ju klockrent tyckte jag men kunde inte sluta fråga en massa knäppa frågor om Bahamas. Det var så mycket som verkade annorlunda. Varje gång vi stötte på varandra eller hängde så hade jag fler knäppa frågor om det tropiska paradiset där hon växt upp. Tillslut blev hon väl så less på alla frågor, så en dag sa hon att på Thanksgiving är det bästa att jag kommer och hälsar på henne där, för annars skulle jag fråga hål i skallen på henne. Sagt och gjort, jag åkte dit och hade en underbar vecka. Tiden gick dock så fort så fort. Under de sju lediga dagarna hann jag bara med en bråkdel av allt jag ville se och göra, jag beklagade mig artigt över detta och under Thanksgivingmiddagen bjöd spontant hennes mamma över mig till jul också.

Så med den långa bakgrundshistorien har jag nu klargjort varför jag är här igen.
Denna gång hoppas jag bland annat att få se The Great Exuma, som förespås bli en av topp tre paradisdestinationer inom en snar framtid. Jag hoppas även att jag kan ströva runt lite mer i Nassau, ta del av den traditionella karnevalen Joe Cannoe och dra upp en baddare till bjässefirre.

Bilden ovan är tagen från balkongen hos den värdfamilj jag bodde hos under de två första dagarna i Kuba. Det är den enda digitala bilden jag har från min vistelse där så ni får hålla till godo så länge. Nu är det sex dagar sedan den bilden togs och jag bär fortfarande samma kläder som då.

Mitt bagage kom aldrig fram så nästkommande vecka blir förmodligen även den bagagelös. Men vad gör det när jag ändå kommer att springa om kring i badbrallor hela dagarna?

Under min Kubavistelse hann jag med att bo på tre olika ställen runt om i Havanna. Jag besökte även Pinar del Rio och Vinales. Jag hann även med att äta den lokala maten, vilket resulterade i två dagars feber och kramper. Två dagar senare firade jag att min aptit kommit tillbaks genom att beställa in en tallrik räkor på en flådig restaurang. Av detta fick jag någon slags kliande utslag över hela kroppen. Krubbet smakade för övrigt dynga. Hur denna resa än slutar så är jag glad över att ha varit där. Ett ärligt och mer intressant inlägg om Kuba kommer inom en snar framtid.
Nu väntas det lammstek, tillagad av min kulinariska vän på Bahamas. God Jul!

5 kommentarer:

  1. Men fan va coolt - inte alls avis! :p

    Ser ju att allt e bra så det e ju cool. När var det du åter tillbaka till Providence?

    SvaraRadera
  2. den andara eller tredje misstänker jag att jag är tillbaks. Ska hinna med nyår i new york å de då först. sen blir det bussen hem.
    Pepp inför staterna?

    SvaraRadera
  3. Absolut!
    Kommer över den 27/1. Stannar i 10 dagar.
    Hoppas att det går att synka på nått sätt. :)

    SvaraRadera
  4. Aruba, jamaica ooo I wanna take you
    Bermuda, bahama come on pretty mama...

    SvaraRadera