27 november 2009

Uppföljning Bahamas

Nu är jag inne på sista dagen här borta..
Sitter och skriver vykort till familjen och inser att jag som vanligt är för sent ute. Får ta och göra om dom till julkort i stället.
Det här var den första semestern jag haft på väldigt länge och det var välbehövt. Här borta försvinner (nästan) alla grubblerier. Skolan är långt borta och likaså mörka moln och minusgrader.

Dagarna har gått alldeles för fort, men förhoppningsvis dröjer det inte länge innan jag är här igen. Jag är förmodligen inte den enda turisten som har liknande tankar om dessa paradisöar, men för att kunna återvända hit måste det såklart finnas något att återvända till.

I dessa tankar har jag börjat närma mig hållbarhetsfrågan som blir allt mer påtaglig i vårt moderna samhälle och även i vår utbildning. Även om vi sällan lever upp till den fasad vi försöker återspegla genom att försöka oss på en karriär där titlar som miljövän och ekokämpe kommer att värderas högt av framtida kunder, så försöker vi i alla fall. Om detta beror på att det är hippt och inne att vara miljövän eller inte låter jag bli att kommentera denna gång.

Sällan är det lika påtagligt som de få gånger vi verkligen får uppleva de konsekvenser vårt moderna leverne för med sig. Naturkatastrofer, föroreningar och sjukdomar haglar ner över oss och vi har inget annat att göra än att se tillbaks på våra tidigare handlingar med avsmak för mänskligheten. Detta låter lite väl dramatiskt, men orden kom över mig när jag skrev och det lät ok i detta sammanhang.

Vad jag vill försöka beskriva är att efterfrågan och medvetenheten om ekologiska/miljövänliga produkter/tjänster har ökat avsevärt på sista tiden. Den som inte är med och miljösatsar i sitt företag kommer snart att vara ett minne blott.

För att sammanfatta det här sena inlägget och dra parallellen till Bahamas vore det ju lämpligt att nämna hur miljöpåverkan formar denna destination, och det tänker jag göra.

När jag har snurrat runt här i Nassau har jag många gånger funderat på hur man bättre kan ta till vara på den natur och omgivning man befinner sig i här. Överallt där människan satt sina lortiga fötter blir det strul. Mest påtagligt är det när jag åkt runt med båt och satt ankar på en öde ö där jag haft en hel strand för mig själv, vackert så man inte kan förstå det. Då jag gått längs med stranden har jag alldeles för ofta stött på diverse skrot som blivit uppspolat från havet. Skrot som vi lämnat efter oss som nu förpestar min dröm om hur jag vill spendera min semester på en paradis-ö. Detta basalt lilla irritationsmoment blir en allt vanligare syn, inte bara här utan även på andra destinationer. Till och med Stockholm får sitt gamla varumärke som världens renaste stad söndertrasat på grund av detta.

Den finansiella situationen på Bahamas har blivit illa tilltygad på grund av den minskande turismen. The Product Life Sycle (PLC) har gått från en udda destination som lockat en allocentrisk målgrupp till en charterdestination för Amerikaner som bara vill dricka sitt morgonkaffe på Starbucks och äta på Burgerking. Det är såklart där pengarna finns, men i långa loppet blir det oattraktivt och därmed försvinner en viktig del av inkomsterna till landet.

Eftersom jag är lite insnöad på destinationsutvecklingsfrågor började jag i detta skede fundera lite på hur man skulle kunna vända denna trend och samtidigt göra gott för invånarna här.
Vore det inte käckt att göra Bahamas till en helt och hållet ekoprofilerad ögrupp till exempel?
Att se till att allt som kom hit och producerades här är 100% miljövänligt och en del i den hållbara utvecklingen? Exempelvis skulle man kunna satsa mer på närproducerat, förnyelsebar energi så som sol och vattenkraftverk.
Hur vore det om man delade upp Bahamas 700 öar så att vissa passade bättre för den allocentriska målgruppen och andra den psykoscentriska målgruppen?

Det finns många sätt att göra detta bättre. Jag orkar inte gå in på några detaljer i detta inlägg, men ni förstår säkert vad jag menar. Jag avslutar därför lite lätt med att visa några enkla semesterbilder, så får vi ta resten när jag kommer hit nästa gång.

3 kommentarer:

  1. Bra skrivet Adermalm!
    Har inte hunnit läsa det förens nu.

    Jag e fett på å plocka med mig mitt pick å pack å starta upp nått där nere, du har ju konceptet klart! ;)

    Ser ju förövrigt jävla härligt ut.

    SvaraRadera
  2. Jamen visst. Har lite grejjer på G här nu, så din spetskompetens kan komma väl till pass senare. Måste nästan fortätta trgla vidare i dne här soppan känner jag. får bli nästkommande inlägg dårå.

    SvaraRadera